Koronawirus: z e-receptą do apteki internetowej

Data przeprowadzenia: 2020.03.29
Próba badawcza: Ogólnopolska, N = 1000
Opis
Spis treści

Rośnie zainteresowanie telemedycyną. 80% Polaków uważa, że e-recepta znacząco ułatwia dostęp do leków w czasie pandemii. Najwygodniejszą formą jej otrzymywania, co potwierdza już dwie trzecie pacjentów, jest wysyłka e-recepty za pomocą SMS-a. Z kolei 78% badanych wyraża chęć zakupu leków na e-receptę w aptekach internetowych, a co czwarty pacjent otrzymał e-receptę podczas wizyty zdalnej.

Według sondażu przeprowadzonego przez CBR BioStat® i haloDoctor, operatora telemedycznego, dziewięciu na dziesięciu Polaków uważa e-recepty za najbardziej potrzebną usługę telemedyczną podczas epidemii koronawirusa.

 

Spośród pacjentów, którzy otrzymali e-receptę, 57,4% skorzystało z niej w formie SMS-a, natomiast 36,9% nadal posługuje się e-receptą w formie wydruku informacyjnego z kodem.

 

Co czwarty pacjent, który kontaktował się niedawno z lekarzem, otrzymał e-receptę podczas zdalnej e-wizyty. Z kolei 84,1% uczestników sondażu uznaje korzystanie z e-recepty za wygodne. Ośmiu na dziesięciu respondentów uważa również, że w czasie epidemii koronawirusa e-recepta znacznie ułatwia dostęp do leków.

Polacy przywiązują duże znaczenie do różnych form telemedycyny i usług zdalnych. Według sondażu:

  • 77,0% respondentów docenia możliwość uzyskania porady telefonicznej,

  • 74,3% wskazuje na potrzebę e-zwolnień,

  • 60,2% ceni możliwość korzystania z aptek internetowych,

  • 40,3% preferuje zdalny kontakt z lekarzem przez e-mail,

  • 38,4% korzysta z wideokonsultacji z lekarzem,

  • 27,9% preferuje komunikację tekstową przez czat.

Te wyniki pokazują, że Polacy poszukują różnorodnych form zdalnych usług medycznych, które mogą zapewnić im łatwiejszy dostęp do opieki zdrowotnej, zwłaszcza w czasach epidemii koronawirusa.

 

Rosnące zainteresowanie zdalnymi zakupami leków jest zauważalne. Należy jednak pamiętać, że obecnie e-recepta nie może być zrealizowana w aptekach internetowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Pacjenci, którzy mają e-receptę, muszą udać się do apteki stacjonarnej, aby ją zrealizować*. Mimo to, aż 77,9% uczestników sondażu wyraża chęć skorzystania w przyszłości z apteki internetowej do realizacji e-recepty. Dodatkowo, w obecnym czasie zagrożenia epidemicznego, już 46,2% ankietowanych wolałoby kupować leki właśnie w aptekach internetowych.

W pierwszej kolejności, decyzję o wyborze apteki internetowej kieruje wygoda - jak wskazało 60,1% respondentów. Nieco mniej niż połowa uczestników sondażu (48,7%) zdecydowałaby się na zakupy w aptece internetowej, jeśli dany lek nie byłby dostępny w aptece stacjonarnej. Dodatkowo, 45,8% respondentów wybrałoby aptekę internetową ze względu na większe bezpieczeństwo w porównaniu do aptek stacjonarnych, a 42,1% ze względu na niższą cenę.

Korzystając z apteki internetowej, pacjenci chcieliby mieć przede wszystkim dostęp do porównywarki leków i ich zamienników - tak wskazało 70,1% respondentów. Kolejnym istotnym elementem jest porównywarka cen leków, na którą zwróciło uwagę 68,5% badanych. Część potencjalnych klientów aptek internetowych cieszyłaby możliwość konsultacji z farmaceutą poprzez czat (38,0%) lub telefonicznie (23,6%).

W ciągu ostatnich dwóch tygodni okazało się, że e-recepta była trudno dostępna dla co trzeciego pacjenta, jednak 17,0% z nich zdołało zrealizować e-receptę w innej aptece, a kolejne 13,4% musiało poczekać na sprowadzenie leku. Najczęściej pacjenci musieli zgłosić się po odbiór leku po uprzednim uzgodnieniu terminu (28,8%) lub po otrzymaniu powiadomienia SMS (27,1%).

Większość pacjentów (83,9%) zrealizowała otrzymaną e-receptę w jednej aptece stacjonarnej, a 8,6% odebrało leki w kilku różnych aptekach stacjonarnych. Ogółem, z różnych form zakupu leków przepisanych na e-recepcie skorzystało 7,5% respondentów.

Należy pamiętać, że dystrybucja leków poza aptekami stacjonarnymi na terenie kraju jest niezgodna z prawem. Dlatego apteki internetowe nie mogą sprzedawać leków na receptę ani wysyłać ich kurierem czy pocztą. Do realizacji e-recepty konieczna jest identyfikacja w systemie informatycznym apteki stacjonarnej poprzez okazanie kodu dostępu w formie papierowej lub wyświetlenie na ekranie smartfona oraz podanie numeru PESEL osoby, na którą recepta została wystawiona.